Thursday, August 27, 2009

Tamiflu Vs Kimi

salam....

dalam tak sedar dah masuk hari ke 6 berpuasa.... penat?...takdela sangat rasanya. cuaca pun seakan menyokong. mana idaknya...asal petang je hujan...lega skit....taklah panas sangat ek....alhamdulillah..

haa...ni nak citer satu story yang menyanyat hati...hehehe....ye ke?..camni, mula dari sabtu lepas aku n kimi balik umah mak ayah aku @ rembau...kira balik kg sempena cuti sekolah...(pada hal setiap minggu balik..hehehe). So selepas bersuka ria kat kg, selasa aku pun baliklah ke rumah aku @ sri kembangan ni...nak dijadikkan citer masa kat kg tu kimi dah mula demam cuma aku bagi ubat demam...malam selasa tu tetiba badan kimi panas...panas yg dalam istilah panas sampai dia meracau2...aduh...risau sungguh2 aku. lagi plak dia selsema teruk sampai block hidung..so susah la nak bernafas kan...pagi rabunya aku pun tak lengah terus bawak dia g klinik kat area umah aku tu... dari pengamatan dr tu...dia kata dia suggest anak aku amik antiviral tamiflu..coz ada simpton2 H1N1. Hah?...apa lagik gelabah la aku time tu.. kimi plak tak renti2 nangis n ckp dia sakit kepala...Dr kat klinik tu kata dia takde stok tamiflu syrup..yg ada hanya tablet yang sure kimi takkan makan kalau aku beli pun.. so, apa lagik...penyelamat harus di call...sapa?..heheh...dr sofea a.k.a adik ipar aku. Klinik dia pun takde tamiflu syrup..aduh....tapi dia mengusahakan antiviral tu tuk didapatkan kat hopital tampin tempat adik aku keje...

apa lagik bila sofea kata g jumpa adik aku (merangkap husband sofea)@ hospital tampin n stok tamiflu syrup tu ada....aku pun bergegas la drive dari sri kembangan ke hospital tampin. tapi sebelum tu sempat lagik aku bagi supp (ubat buntut) kat kimi tuk buat demam dia ok...bukan aku taknak g klinik kerajaan area umah...but faham2 je la...tak larat nak tunggu 4-5 jam. sampai tampin, terus jumpa dr. Dan time tu demam kimi dah ok...alahai...apa citer?....Dr yg check kimi tu pun cam tak berapa sure samaada nak bagi ke tak tamiflu tu kat kimi coz demam dia dah ok kan...lung pun clear...pening aku. tapi dr tu buat decision tuk bagi gak...emm...

balik umah aku pun berpk2 sama ada nak bagi ke idak tamiflu tu kat kimi coz ubat tu ada side effect. antara side effectnya...pening, muntah2 dan yg teruk sekali halusinasi. Dibuatnya kimi berckp sorang2 kang...naya.. hehehe..tapi bila ngk2 kan kimi dia cam ok je...so, aku menangguhkan pemberian ubat tu sehingga hari ni. Tapi alhamdulillah aku ngk kimi ok je. Dan simptom2 H1N1 tu nampaknya takde...so....tu la dia naluri ataupun kerisauan seorang ibu...bila anak demam suma jadik tak betul...hopefully kimi akan sihat cam biasa....

hari ni bila kimi dah ok aku sempat kuar shopping barang2 dapur ngan sorang kawan aku yg duk area umah aku ni. k.shad...dia ni baru je pindah area umah aku n tak berapa nak familiar ngan jalan2 kat sini. Kitaorang sempat g giant kinrara....penat gak berjalan bulan2 pose ni ek...





Kalau ngk anak k.shad tu....cam lebih besar dari kimi ek..tapi umurnya baru je 5 tahun. kalah kimi yg 6 tahun tu....hehehe..

1 comment:

mamamy said...

sian kimi...jgn bawak anak ko jenjalan selalu sgt kat public...takut influent virus nyer lagi byk kot yek...