Thursday, January 30, 2014

Tak logik.....

assalammualaikum....

hari ni mode:blur.... huhuhu. meh nak citer skit. anak aku yg kecik tu dah 2 3 hari batuk teruk..so rabu dah start amik neb kat klinik private 4 hourly.... fuh...setiap 4 jam tu... then malam tadi...means hari khamis malam jumaat, kul 5 pagi, nampak wafiy bernafas laju...n ada bunyik bila dia bernafas.. aku ni yg mmg ada masalah asthma n anak2 yg dua org tu pun asthma mmg very particular bab2 nafas berbunyik ni... takot woo.... so, aku pun bawak la budak kecik ni ke hospital PD.. dah tu je rasanya yg dekat ngan umah.. kalau nak ke hosp. semban takut ramai org..

sampai je kat hosp PD..lengang....alhamdulillah.. so tak yah menunggu. MA yg ada kat kaunter terus cek lung anak aku n kata ada bunyik n perlu amik neb.. masuk ke ruangan amik neb.. mmg sunyik sepi.. yg ada 2 org yg tgh amik neb gak..pesakit lain takde,,,,clear,,, dr pun takde,,,,nurse pun takde,,,,agaknya org sakit takde...so lehla diaorg berehat kejap.. so..anak aku yg 8 bulan tu pun amiklah neb... lepas abis skali neb.. MA yg ada kat situ check la lung anak aku.. ops,...dia kata..ada bunyik lagik la...adus.... amik skali lagik neb... kali kedua amik neb...meraung2 la si kecik aku tu...agaknya dah x selesa n rimas agaknya.. alahai.. jenuh... pas settle neb kedua, kali ni doctor plak check...katanya ok...lung dah clear... so dia akan bg ubat. leh balik..

alhamdulillah.... so, ubat diberi oleh staf nurse yg ada kat situ... line biru ok, tudung dia... antibitoc, sambutamol, titis idung n tetiba ada satu ubat ni....ubat alahan katanya... akak..makan 45ml yer... ops...aku tanya dia 45ml ke 4.5 ml...dia kata 45ml.. oit.... aku pun ulang tanya...dik, 45ml ke 4.5 ml....dia pandang aku cam tak puas hati..then dia kuar ayat...saya dah reconfirm ngan dr..mmg 45ml....emmm....ok...pastu aku pun ckp...so kena makan half of the bottle la ek...?... tetiba muka dia bertukar... dia ckp..ye la.... emm... aku pun ckp...akak penah bg anak makan ubat ni masa admit wad... masa tu dr bagi 15ml je skali makn... agaknya cam marah ngan statement aku, dia pun kata...kalau camtu makan je lah 15ml...ops... lagik aku nak melompat ngan statement dia... aku pun terus ckp.. dik...adik ni keje bahagian medical...deal ngan nyawa org.. xleh la ikut suka jer... tetiba ada kawan dia staff nurse gak kat blakang yg dari tadi dok dgr aku bertekak ngan kawan dia dtg.. ada apa kak... akupun ckp yg aku cam tak puas ati ngan 45ml tu... then dia calculate balik depan kawan dia...ghupa2nya..18ml jer... tu pun dah dikira banyak tuk baby nak telan.. paham2 je lah rasa ubatnya kan....then tanpa ckp maaf atau apa...staffnurse yg mula2 bg ubat kat aku tu terus ckp...haa... 18ml je kak...muka tak bersalah langsung... cuba korang bayangkan kalau la aku ni lurus cam alip... bg je anak aku 45ml ubat tu...apa jadik agaknya.... huhuhu... ni gambar ubat tu,,,,



peringatan tuk diri sendri n kawan2...kalau nampak something unusual ngan dose ubat...tanya berulang kali.... ada sesiapa yg dalam bidang medical nak komen?.....hehheh

No comments: