Monday, May 7, 2012

USS 2012...

salam.... beberapa minggu yang lepas berpeluang berjalan2 ngan family @ universal studio singapore... tempat yang kimi request sekian lama... bukan setakat kimi..aku pun rasanya mmg teringin nak g coz banyak tarikan kan... ala2 genting theme park la kiranya.. tapi jauh lebih best.... so dalam entry kali ni just nak share pengalamana ke sana n tuk info bagi kawan2 yang nak g... yelah negara orang kan... kalau negara sendiri takdelah risau sangat coz kita tau selok beloknya kan... ni negara orang kita tak tau keadaan sebenar kat sana kan... so..kat mana nak mula ek.. ok.ok... sebenarnya aku agak beruntung coz mmg ramai family kat area JB n singapore. so penginapan tak jadik masalah la kiranya. Aku g ke uss tu hari sabtu... dalam kul 8.00 aku bertolak dari JB, melalui tambak johor. alhamdulillah takde jem kat ciq.. perjalanan lancar coz time aku g ni bukan lah peak season. peringatan tuk kawan2 yang nak bawak keter masuk ke singapore, sampai di sana (bahagian imigresen) korang kena beli pass tuk keter. (ala2 touch n go kita laa..) kena beli tau.. harganya SD10 je. card ni guna tuk suma toll n parking. tapi trip kali ni aku tak perlu beli coz sebelum ni mmg dah ada.. perjalanan dari woodland ke sentosa sebenarnya dalam 20km (kalau tak silap laa..) tapi mmg kejap je.. emm.. singapore pun bukan lah besar mana kan... jalannya pun taklah susah.. actually aku guna gps.. tq papago... heheh... mmg membantu... tapi trip kali ni aku dibantu oleh pakcik aku. dia risau anak buah dia sesat.. dia mmg warganegara singapore.. so mengikut kata pak jang, tak perlu bawak masuk keter ke sentosa island. parkingnya mahal. so kami terus ke 'vivo city'. dari vivo city kami ke sentosa island menaiki monorel... kiranya instead of naik jambatan, kami naik ketapi....hehehhe... kejap sangat.. public transport kat singapore mmg effisien... every 3 minute sampai satu ketapi... so no worry.... masa naik monorel tu actually dia ada 4 perhentian, so berenti kat USS la ek.. kalau nak g ngk pantai ke....leh terus ke stesen yang lain.. cara beli tiket plak... tiket hanya perlu dibeli semasa pergi sahaja.... balik tak perlu beli tiket.. ala2 kita nak g penang la kan... naik feri atau toll bayar sekali je kan... hehehe.. sampai je kat USS, korang dah bleh beli tiket.. ada pilihan sebenarnya... samaada nak masuk dari pagi 10-7 atau 2-7 atau malam.. dan harga tiket berbeza2... kitaorag coz dah sampai awal kan... so beli tiket dari kul 10-7.... harganya plak... dalam SD72. tapi yang tak larat coz bila convert duit kita....sakit wooo....hehhe...tapi sekali sekala takpelah ekk... emm....jom ngk gambar2 yg sempat di ambil kat sana...mmg meriah....

1 comment:

yusof said...

Next time boleh tak aku nak kirim glob yang ada tanda Universal.